söndag 24 februari 2013

Citrus-makroner

Jag fick ett göra-makroner-kit av min syster-yster i julklapp, och går testade jag det för första gången. Det bestod av en receptbok och en sprits. Jag har läst en del olika recept på internet, men eftersom det var första gången jag testade att göra makroner följde jag receptet i boken exakt.
Jag valde ett recept på citron-makroner. Det stod att man kunde byta ut citronerna mot grapefrukt om man ville, men jag tog en citron och en apelsin istället för två citroner.
Jag hade i en massa gul karamellfärg och lite rött, för att försöka få dem orangea, men det blev inte så bra. =P 

Det.. blev ganska misslyckat. =/
De första jag spritsade ut blev väl okej, men sen smälte smeten så de senare flöt ut, som man kan se i bakgrunden. Man skulle även ha pressad citron i, så den var ganska rinnig redan från början. Ingen bra idé. O_o


När de hade blivit gräddade (typ 3 gånger så länge som det stod i receptet, för att alls gå att lyfta från plåten) såg de ändå lite bättre ut än jag hade vågat hoppas.


Men fyllningen! Den var extremt äcklig..! Helskumt. Den var rinnig, och hade dessutom en otäck, brunaktig färg.. Testade det på några, men vi provsmakade och konstaterade att det verkligen var äckligt. Så jag testade med apelsinmarmelad emellan istället, och då blev det i alla fall ätbart.
Här tog jag några av de fulare, för att testa med.


Först tänkte jag att det var både första och sista gången jag försöker göra makroner, men nu har jag bestämt mig för att hitta ett godare recept till nästa gång. =P

Idag testade jag att blanda apelsinmarmelad med vispad grädde och lägga emellan. Det blev helt okej, tyckte jag. Men det går nog att göra godare.. =P


 Den sista bilden visar färgen bäst, de är fotade i dagsljus.

6 kommentarer:

  1. Håller med att krämen var ganska äcklig.:(
    Men själva kakan var ju god och med marmeladen i blev den ju god iaf. :)
    Nästa gång blir de nog kanonbra ska du se.

    SvaraRadera
  2. Hahaha... usch vad jag känner mig skyldig! :P
    Men de blev väldigt fina! O det är helt rätt inställning, nästa gång blir det bra! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ditt fel!
      Men nu har jag stora planer till nästa försök! Tror det kommer bli bättre. =)

      Radera
  3. Låter bra det! Får jag smaka då? :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...